Search This Blog

Followers

Monday, April 16, 2012

travel 2012: bukit malawati,kuala selangor (part 2)


keretapi yg kami naik penuh!muka semua org tersenyum riang.kami sedikit pelik....ada apa kat atas bukit tu pakat semua nak pi dan excited gila....tp aku tabik spring kat kwn2 aku even jakun pun muka maintain cool mcm tak ada apa yg berlaku...saat keratapi colourful tu gerak aku tgk muka shikin dah muka happy....sure masa kecik lu tak merasa naik keretapi kat fun fair tu....hahahaha
slow slow keretapi tu gerak pun akhirnya sampai gak kat atas....kalu tak nak gak aku nanyi lagu 'bawa aku pergi pacu laju2 kita lari realiti.....'
:-p
mercu tanda bukit malawati


sampai je kat atas,benda yg paling aku teruja bila dpt tgk rumah api..dulu gi bukit jugra(aku xbuat entry pasal bukit jugra) semata nak tgk rumah api...rasa aku kat bukit jugra lagi tinggi berbanding bukit malawati ni...
kat tepi tebing bukit tu terdapat 3biji meriam(1 dah tergolek jatuh) aku rasa meriam tu utk membedil pihak lawan yg dtg dari arah laut.kiranya bukit malawati ni mcm kubu peperangan lah utk zaman dulu2 kala.kot



tgk anak dara dua org ni takut nak lalu pokok yg penuh dgn beruk!

beruk lagi femes kat sini dr artis hokey



benda kedua yg aku excited dan takut adalah bila tgk monyet ya rabbi punya lah banyak.hitam dan myeram kan.tp aku tgk pgunjung yg datang lepak je dgn beruk tu. tp aku rasa aku cool lagi sbb bukan aku sorg je yg takut dgn beruk2 hitam ni.kwn aku dua org lagi tu pun bjalan slow gila nak mlintas beruk tu....alahai...
kat atas bukit malawati ni terdapat muzium yg mceritakan pasal negeri selangor.masuk adalah percuma! hoyeee.....tapi korg kena panjat bukit sikit la sbb dia terletak kat atas bukit dari tempat keretapi berhenti td. dgn cuaca yg panas seharusnya kami berlari2 ke muzium mtk2 dalam tu ada aircond....lalalalala...










dapat je masuk muzium terasa sgt2 selasa....peh....rasa mcm tak nak kuar je bila tgk kat luar matahari panas memancar....slow2 kitaorg membaca setiap info yg di pamerkan...seyesnya mmg korg akan dpt byk maklumat pasal sejarah kerajaan selangor.so pas korg kuar dr muzium ni korg tak lagi bebal pasal negeri selangor.kalu lecture korg tanya sultan selangor yg lepas ada berapa org bini org dgn yakin angkat tangan jawap dgn penuh comfident...kikikikik..
bagi aku,mmg aku suka muzium..so leh dpt sikit gambaran tentang dulu2 punya sejarah di samping leh mlawak dgn kawan2...tp seyes,patung2 yg di pamerkan kat situ semua kacak2!rasa nak wat balik sorg tunjuk kat mak kata yg ni leh wat menantu tak?
ok 1st time aku masuk muzium yg boleh snap pic....mula2 aku cuak gak sbb slalu aku gi mana2 muzium,dekat depan pintu masuk sbesar alam depa letak signboard "NO PHOTO"
antara cuak dan gedik nak snap pic aku akhirnya kuarkan gak camera aku yg kecik...at least kalu kena marah dgn pak guard leh lg nyorok camera tu dlm baju...hahahaha...




puas pusing2 dlm muzium sampai laga2 bahu dgn pgunjung lain yg kacak(buat2 langar sbb nak kenal2) kami pun kuar lah....kasi peluang kat org lain masuk lak...cuaca masih panas tp kami bertiga sedar diri asal dari kpg so berjalan jugak turun....masa nak turun tu kami tgk di tgh jalan nak naik bukit tu penuh dgn org...rupanya ada sekumpulan beruk duk kat tgh jalan.ada pengunjung yg memberi makanan.adeh...gue takut sih....

dalam takut s2 dia kena rembat dek beruk sempat lg layan hp...cis...

sekawan beruk dan skumpulan manusia


untuk info korg jugak,bukit malawati adalah tempat utk mlihat anak bulan(baitul hilal).utk apa tgk anak bulan? utk kita raya lah.....slagi anak bulan tak kuar kita pun tak raya lah...yg pyimpan mohor raja2 pun tak ada keja lah....:-p

rajin kawan aku mbaca info


pjual makanan beruk



tak sempat nak pusing2 lebih jauh,keretapi dah dtg...so kami pun panjat keretapi laju2 sbb panas nak mlepak kat situ lg.dgn beruk yg byk....oh kami tak rela.tp aku pelik gak tgk org lain selamber je bgambar dgn beruk2 tu.seolah beruk tu mercu tanda bukit malawati dan bukannya muzium or rumah api tu....tak kisah lah...semua org ada hak kan.
oh lupa nak habaq,kat atas ni ada org jual makanan for monkey.so korg tak payah susah2 beli dari bawah...siapkan duit je.tp aku xbeli pun...mbazir!:-p
on the way turun tu kami lalui makan di raja.kalu turun dgn bjalan kaki maybe kot leh singgah. mcm menarik gak kalu berjalan naik bukit malawati ni seawal pg....
bila keretapi berpusing hantar pnumpang ke kolam ikan air tawar,kami nampak ada taman alam kuala selangor....oh...npak mcm best tp.......kami berpakaian yg tak sesuai dan waktu yg tak bertetapan so maybe next time kami ke sini lg...

kami tak tunggu lama di sini....next distination menungu dgn misi yg belum selesai
sambung next entry:-)

2 comments: