Search This Blog

Followers

Friday, February 10, 2012

travel 2012: melaka part 3


pmandangan spanjang sg melaka di kpg mortem

utk aktiviti malam,sham telah cadangkan kami merasa asam pedas kat gerai pasar borong.dengar katanya gerai asam pedas kat situ paling awesome kat melaka.selepas drive dr pantai puteri ke rumah minie kami terus tuju laju2 kat situ...tekak tak sabar nak merasa keenakan asam pedas.tp malangnya sampai ja kat situ kedai itu tutup...uwawawawaw....
utk tidak mghampakan kami dan mcari port myembang yg lebih selesa,skali lagi sham mcadangkan kami ke restaurant london seafood.
dlm 15minit pjalanan dari pasar borong td.jalan agak sesak....tp stay ok dari kl...:-)
lepas makan,aku mcadangkan ke pkampungan mortem iaitu pkampungan yg masih mgekalkan rumah2 tradisional...aku mmg sgt minat dgn reka bentuk bangunan yg unik dan cantik.kami park keta ditepi sg melaka dan berjalan myusuri spanjang pkampungan mortem....mmg sangat cantik pada waktu malam.aku pernah pergi waktu siang tp xberapa menarik....sbb lampu xada kot....hehehehe...


sham,minie dan ita


casa de rio


river cruise time malam

puas ambik angin kat tepi sungai..kami menuju ke area tepi sungai yg lain lak...kena drive utk sampai ke tempat utk naik river cruise ni dr kpg mortem.malam tu walaupun bkn cuti utk melaka...tp ramai je yg sedang menunggu giliran utk naik river cruise....angin malam yg kuat buat kami sgt teruja...sgt best utk lepak2...oh ya ada sebuah hotel nama casa de rio yg bg aku sangat awesome kot...lepas sham call kwn dia utk tanya rate hotel tu,baru kami tau smalam paling murah rm700++ dan paling mahal rm3500.tp sham ckp kwn dia leh dptkan dgn harga rm200++ ja utk kami...
yehaaaa...maybe lain kali kami leh cuba bermalam kat sana la...feeling anak org kayo....:-p
lepas mlepak kami pusing2 lagi sekitar bandar melaka.tp agak pelik sbb jonker walk sunyi dr sbrg aktiviti walaupun jam baru kul9....alahai...
lepas puas pusing2...mlm pun dah lewat dan kami decide utk pulang berehat sajok.tp aku kena hantar minie(lecuture melaka jugak) dan sham pulang ke rumah dulu.



pagi.....bangun awal sbb hari ni last day kat melaka.tp xabis pusing lagi....so kena bangun awal utk cover mana yg lom abis....-jonker walk tempat yg aku sgt tgedik nak pi even khamis bukan lah ada pasar malam pun.act pasar malam di buka pada hari jumaat hingga ahad sajok.
selepas berserapan ala kadar kat kedai asam pedas bsebelahan pahlawan walk,kami kembali bjalan ke jonker walk.nasib ita sgt memahami aku yg sgt teruja dgn bangunan2 lama dan unik.so kali ni dia layankan je minat aku.


teruja jumpa hard rock tp xbuka pun...:-p


naga air myemburkan airnya di muka ita


di jln jonker walk yg awesome


jonker walk di awal pg.kedai pun lum buka lg


kedai cenderahati


trompah buat gi bilik air...hehehehe



jonker walk yg dah start panas

pintu gerbang jonker walk





salah satu rumah kat jonker walk(umah ke ni?)



bagi aku jonker walk sgt la best.sbb.....hurm...entah la...sbb aku suka culture dia yg unik kot.
aku suka suasana dia yg sgt best....xtau la korg suka ke tak...tp kedai2 kat spjg jonker walk tu sgt menarik hati aku.kalu la ada byk masa aku akan buat aktiviti kuar masuk setiap satu kedai kat situ...heheheeh...





lepas abis pusing kat jonker walk,kami pun balik ke hotel utk check in sbb dah hampir pukul 12.
pas check in kami stay park keta kat depan hotel(free kekdahnya) dan berjalan ke kedai asam pedas yg agak femas bersebelah pahlawan walk(tmpt bekfes td).finally dpt gak merasa asam pedas melaka so xla kempunan sgt kan...:-)
tp syg masa kat kedai tu org ramai sbb time lunch so aku xsnap pun pic....malu...dan lagi satu malu kat sham.sham dtg utk jom kami lunch utk kali terakhir....thank sham.







last shopping ita dan sham

lepas makan,laju2 ke pahlawan walk skali lagi utk shopping utk terakhir kali...aku hanya ambik apa yg patut ja.sbb nak beli cencalok rasanya ada lagi sbotol kat umah...so xpayah mbazir...:-)


mendung time nak balik

abis ja shopping terus laju2 balik ke putrajaya sbb cuaca nampak mcm nak hujan.oh....aku fobia drive dlm keadaan hujan....itu je lah citer di melaka
next entry aku update apa yg aku rembat dan berapa kos travel kali ni

No comments:

Post a Comment