Search This Blog

Followers

Tuesday, February 7, 2012

travel 2012: melaka part 1




travel yg pertama utk 2012 di mulakan dgn mlepak di melaka selama 2hari 1mlm.sempena cuti wilayah yg mlibatkan kuala lumpur,putrajaya dan labuan.aku dan ita laju2 mbooking date dgn pihak hotel dgn bsandarkan tiket groupon yg baru di rembat.ok lah yek 1malam hanya rm75 sajok.lepas dibahagi dua baru berapa saja kan.
so...1.2.2012 bangun pagi2 laju2 aku drive ke shah alam sekyen 7 mjemput tuan puteri cik ita.
dgn di janjikan bekfes akan di taja sepenuh ,aku pun xla bkira sgt walaupun tpaksa mredah jem ke shah alam.



disebabkan ita kurg sihat so bekfes yg di canang akan di masak sendiri telah bertukar ke kopitiam pak li sajok.tp aku xkisah sbb aku mmg suka mkn kat kopitiam pakli. bekfes pg tu agak havy.alasan munasabah dr cik ita cover utk lunch sekali....dan aku hanya tgelak.sbb aku tau time lunch nanti mesti dia ajak aku mkn lg....isk....




selepas bekfes dgn berat perutnya kami mlangkah ke keta.dgn mata yg agak mgantuk aku as driver memandu dgn bhemah la sgt menuju laju ke melaka.pjalanan yg mgunakan lebuh raya utara selatan tidak mgambil masa yg pjg.lebih kurg 1jam lebih kami dah tcanggok kat depan hotel.itu pun selepas bpeluh ketiak mcari hotel.tak silap aku 3kali gak lah aku wat tawaf selamat dtg kat bandar melaka tu...rupanya punya lah senang....cisss,....abis minyak keta aku sajok

disebabkan check in kul2 dan kami sampai terlalu awal(pihak hotel kedukut nak mampus xbg check in awal) kami park keta yg di sediakan depan hotel(free) dan bjalan kaki menuju ke bandar melaka.act hotel yg kami duduk ni betul2 depan menara taming sari.seberang jalan saja.so mmg sgt dekat utk kemana2....

akibat teruja terlebih,kami pun bjalanlah dlm panas terik kul12.30 tu...
kunun nak tawaf bandar melaka before acara petang mgambil alih.



sebaik kami mlintas jalan,benda yg unik kami lihat adalah kenderaan dua alam ni(rujuk gambar atas)....hohohoho jakun kejap lah...sbb slalu baca kat blog org saja.tp masa kami sampai keta ni dah jln so malas nak tgu kami bgerak ke tempat lain.act kenderaan ni boleh bgerak di atas jln (darat) dan jugak dlm air as bot.so sgt menarik cuma waktu tu kami tak tanya lak harganya....maybe sbb cuaca sgt panas...



di sebabkan melaka bukanlah destinasi yg pertama kami kunjungi,menara taming sari bukanlah pkara yg menarik minat kami utk menaiki...bak kata ita 'alah mcm naik lift sajok'....aku pun dah pernah naik sbelum ni dgn family so kali ni kami spakat tidak lagi menaikinya,....ambik gambar tu wajib lah....bukti kami lalu kat sini...leh gitu..?





berjalan myusuri belakang taming sari adalah bazaar yg mjual perbagai barangan cenderahati dan makanan trandisional.didepannya terdapat kapal besar yg dijadikan muzium.sebelah bazaar pulak terdapat muzium tudm.dan skali lagi kami tak masuk mana2 muzium....heheheheh....




terus bejalan di tepi sg melaka mjanjikan pgalaman yg agak menarik.cuma nasihat jgn lah bjalan di waktu tghari yg panas terik.yg menarik jd xmenarik...hehehehe.....tp angin sg yg myapa sgt myeronokkan....oh...sungai melaka pun dah xada bau sekarang....terbaik lah.kalu korg bjalan di tepi sg melaka itu akan tnampak kincir air.fungsi kincir air tidak di ketahui...heheheh
di sebelah kincir air terdapat kubu meriam(eh tul ke?)
korg leh panjat kubu utk mlihat meriam dgn lebih dekat.



act...tempat yg plg aku suka adalah belakang kubu meriam tu....dah mcm obesi je pandangan dia.dgn rumput hijau yg best buat mlepak dan mlayan angin dr sungai...
seyes sgt best...






seterusnya kami bjalan lagi terus menuju ke jalan merdeka.
cuaca makin panas,keadaan makin xselesa utk meneruskan pgembaraan
leh pitam gini...so utk mlegakan kepanasan yg mlampau kami berhenti di gerai cendoi depan jam besar melaka.org cakap cendolnya bombastik tp bagi aku biasa sajok.just utk mgambik pegalaman boleh la...maybe location teletak di tepi sg buat gerai cendol ni sgt femes....



bersambung at part2

1 comment:

  1. sis... boley bg x contact number hotel tu??xpn nme hotel tu ke..

    ReplyDelete