Search This Blog

Followers

Tuesday, August 16, 2011

pengajian jarak jauh...bersediakah anda?


prepare presentation masa ni :-)


with my group study and en lokman :-)


nak bergelar student+pkerja mmg senang
nak sambung study pun senang
just apply je kalu result korg ok+pengalaman keja bertahun
insyallah mesti dpt punya utk mode pengajian jarak jauh ni
tapi apa yg tak senangnya
adalah pengorbanan sepanjang bergelar student+pkerja dalam satu masa
dah nak masuk tahun ke 3 aku buat epjj kat uitm
dah byk rasanya pengorbanan terpaksa aku lalui
dan byk jugak hati yg terpaksa aku lukakan
demi utk abiskan pengajian ni

marilah aku share apa yg perlu korg tahu
sebelum bergelar student+pkerja dlm satu masa
mana tau lej jadi guide korg yg berniat nak smbg study dlm masa terdekat ni
(mode nak masuk kelas telah melanda diri aku skrg)

1. korg kena check kewangan korg dulu.nanti korg nak bayar yuran tu guna apa?maksud aku korg nak ambik ptptn ke,kwsp ke atau mcm aku simpanan sendiri.kalu kwsp pastikan kwsp anda cukup banyak utk byr yuran setiap sem.kalu tak byk pandai2 la korg korek kat bawah bantal ok..kalu nak ambik ptptn pastikan korg sanggup nak bayar pas abis belajar nanti.bukan apa kan tak leh fly2 without wing ke obesi lak. mcm aku lebih senang guna simpanan sendiri je.tiap2 bulan aku akan asingkan duit yuran utk aku simpan.so pandai2 lah korg buat baget k.jangan ujung bln je myk keta korg kering dan korg makan meggi dgn air suam sudah

2. lupa lak....1st thing sebelum isi borang nak smbg study ni..korg tepuk lah dada korg byk2 kali sikit...tanya tul ke korg nak sambung study ni...ukur tahap kesungguhan anda tu.bukan apa...ramai sgt kawan aku yg baru 1-2 sem dah bhenti dgn alasan penat la,tak larat lah,tak ada masa nak kuar dating...so pikir dalam2.kalu perlu gi pulau mana2 n pikir k.

3. pastikan setiap hari kelas jadual korg kosong utk gi kelas.hehehehe...mcm aku kat uitm kelas setiap hari ahad.maksudnya setiap hari ahad yg ada kelas korg tak leh buat janji dgn bf korg ajak gi jejalan kat sogo ke jln tar ke atau pusing2 taman tasik shah alam.hidup korg pasni setiap ahad hanya kat uitm je dr kul 8.30pg -6.00ptg...sanggup?

4. pengorbanan....korg kena la sanggup buat pengorbanan.kalu dulu tiap minggu leh balik kpg duk tidur bawah ketiak mak.pasni tak leh dah.dah tiap ari ahad kena gi kelas celah mana nak balik kan?kalu minggu tu tak ada kelas pun maybe korg kena turun shah alam or mana2 tempat utk buat perbincangan ke apa ke.eh study group sgt penting utk korg score k.almaklumlah pjj tak byk kelas.kwn2 lah tempat korg mgadu dan bermanja nanti

5. transpot...kalu boleh korg mesti ada transpot lah.senang sikit nak turun buat study group ke,aktiviti apa ke.naik bas pun leh tapi mcm susah la sikit kan...(kwn aku naik bas je dr terengganu ok je...so kalu boleh lah)

6. korg kena kuatkan ati bila dah nekad nak study ni.kena mantain cara study korg.tiap malam cuba lah selak2 buku tu even penat balik keja.kalu nak tgu ujung2 sem baru nak mengelabah buka buku mcm result korg pun mcm usaha korg jugak lah.maksud aku korg kena berusaha utk study n paham apa yg korg study tu. pjj ni bukan mcm kelas fulltime student semua lecture suap.so pandai2 lah korg study.

7. kwn pun merupakan factor pyumbang kepada kejayaan korg.tak bermakna korg kena ajak kwn sebelah meja opis korg smbg study sama. maksud aku bila kat kelas tu korg usha2 lah kwn yg rajin n komited nak study.buat geng study korg.so apa2 korg tak paham leh tanya dia.mcm aku allhamdulilah aku ada geng study aku tp kdg2 tu kena usaha sendiri jugak sebab diorg ni duk jauh2(terengganu,pahang,johor)

8. utk yg dah kwin mmg sangat mencabar lah kalu buat pjj ni.pernah kwn aku bwk anak dia yg baru pas pantang masuk kelas demi nak mcari ilmu.aku sgt tabik spring beb.so kalu yg dah nak kwin nak sambung study pastikan ada org jaga anak korg

9. korg dah tak ada masa nak kuar lepaking dgn kekawan korg pasni...so sebelum smbg study pi la lepak puas2.hehehehe....xada lah....cuma masa tu agak kurg lah.macam aku sem lepas agak busy sebab byk projct paper nak kena buat n siapkan so masa nak kuar dgn kekwn lain tu agak terhad

10. kekangan kewangan adalah factor yg sampai skrg aku masih tak dpt nak hadapi. aku rasa dah 2tahun lebih aku tak shoping dgn erti kata sebenar(yg kat bandung tu dikecualikan).byk dahulukan duit utk study je.so kalu korg stok family mcm aku yg serdehana ja,bila kwn korg bershoping korg pejam mata rapat2 je.pikir ganjaran pas tamat study nanti.silap haribulan korg jadi owner kedai baju tu.who know kan?kan?
hehhehehe


eh...byk lak tips aku bagi..mcm tak berguna je...heheheheh....belasah lah
yg penting semangat nak study korg tu bkobar2, dinding yg keras pun korg leh redah sampai runtuh...so pada yg baru nak daftar pjj or plk kat uitm utk sem ni
selamat menempuh alam student kembali
pcayalah...belajar tu sgt myeronokkan :-)

p/s: ada sapa nak taja pengajian sy leh la contect sy dgn kadar segera:-p

5 comments:

  1. Thank you......
    Sy akn daftar 9hb feb ni........info yg berguna.....

    ReplyDelete
  2. Assalamualailkum. Saya lepasan diploma ipts. Dan sekarang saya baharu bekerja 3 bulan. Bolehkah saya memohon PJJ untuk degree? Harap boleh menjawab. Terima kasih. :)

    ReplyDelete
  3. boleh tak cerita pasal ape yang kite kena buat lepas abis study? mcm prosedur nk konvo.... borang-borang ape nk kena isi....?

    ReplyDelete
  4. Sy register parttime uitm shah alam 29/2 ni. Wish me luck

    ReplyDelete